Heroes 1
Dark Messiah
Fórum

Heroes Centrum - Česká centrála pro sérii HoMM

Heroes Centrum banner

H6: Shades of Darkness >> Recenze

Teprve nedávno vydaný datadisk ke hře Might and Magic: Heroes VI (dále pouze Heroes) s názvem „Shades of Darkness“, v češtině papouškovsky nazvaný „Odstíny temnoty“, by se mohl označit také jako jenom o chlup obsáhlejší rozšíření než předešlé dva DLC packy „Pirates of the Savage Sea“ a „Danse Macabre“, a to s tím rozdílem, že hru rozvijí o jednu celou frakci a krom stažitelné verze existuje naštěstí také pevný disk. A když si všechno tohle uvědomíme, člověku už se ani tu pětistovku nechce vyhodit za pouhý předražený bonusový materiál, k čemuž by se mohl datadisk přiřadit. Je tomu opravdu tak? A když už, stojí to alespoň trochu za to?

Podobné otázky jsem si pokládal i já, když jsem srovnával cenu a dostupné informace o rozšíření, které mělo s diskem přijít. Mě však v rozhodování pomohl jeden zásadní argument – jsem hrdým vlastníkem všech dosud vydaných Heroes včetně sběratelské edice šestého dílu a obou DLC a ať by byly Odstíny temnoty sebevíc špatné, v mé sbírce rozhodně chybět nesměly.

Jak probíhá instalace datadisku? Dříve by byla odpověď na tuto otázku jednoduchá, v dnešní době pokroku a her propojených online se však můžou objevit kdejaké nejasnosti. Hned při instalaci se mi objevila tabulka, že hra je již nainstalována a že k opětovné instalaci je potřeba starší verzi odinstalovat. Po učinění tohoto nutného kroku už je následující postup extrémně přehledný a snadný. V případě, že máte k dispozici také základní hru Heroes VI, datadisk se nainstaluje do ní a stane se její součástí.

Vedle starších kampaní (popřípadě dvou kampaní z DLC) se objeví dvě nové, ve kterých táhnete za novou frakci Kobka a za již dobře známou Nekropoli. Hrdinové temných elfů, kteří jsou hlavními aktéry ve městě Kobka, se dají, stejně jako tomu bylo dříve u jiných frakcí, dokoupit zadarmo v Oltáři přání, naneštěstí se však budou již dlouhodobému hráči ukazovat až na konci seznamu všech hrdinů, jelikož stále nevyšel žádný patch, jenž by umožnil přehazovat si jejich pořadí libovolně. Když počítáme kampaň z Danse Macabre, obsahují Odstíny temnoty již třetí kampaň za nemrtvé, což mi připadá docela jako škoda s přihlédnutím na fakt, že kromě Tvrze mají všechny ostatní frakce po jedné (když se nepočítají dvě výukové mise za Azyl).

Pojďme se už podívat na hodnocení samotné hry. Zatím co originální šestku vyvíjelo (leč ne až do konce) maďarské Black Hole, o datadisk se postaralo čínské studio Virtuous. A rozdíl je skutečně znát již při úvodní animaci na pozadí menu, která je bohužel se svým Realagem o poznání horší než téměř o dva roky starší Anton. Možná je to tím, že v lepším případě není muži téměř vidět do tváře, kdežto nyní je tvář ukázaná celá. V celkovém měřítku je ale grafika pěkně vymazlená, na nově přidané jednotky i hrdiny se moc krásně kouká. Jinak jsem žádné větší změny ve vzhledové části nezaznamenal.

Samotná Kobka je potom myslím poměrně hodně zdařilá frakce, jenž se čestně zařadila mezi své dřívější souvrstevníky. Novou speciální schopností je neviditelnost, která je o něco lepší než speciální schopnosti Svatyně a především Azylu, který má na rozdíl od neviditelnosti ochranný štít, jenž je jenom takovou horší verzí. Nová škola magie bohužel nepřibyla, za to přibylo několik nových objektů na mapě a především dvě nové sady artefaktů. Jednotky Kobky jsou zajímavé a mají mezi sebou jak lepší, tak slabší články (viz níže). Krom toho přibyly také dvě neutrální, což je docela nízké číslo, a bohužel nejsou zas ani tak originální. První je Stínový panter, jenž je sice pěkně graficky zvládnutý, v celkovém dojmu je ale poměrně jednoduchý, a druhou je Kostěný drak.

Teď k samotným jednotkám. Jako prvního tu máme Asasína, na svou úroveň velice dobrou jednotku se schopností se ze začátku automaticky zneviditelnit. Svými kvalitami přesahuje i některé vojáky větších úrovní. Druhá je Stopařka, na oko nepoznatelná střelkyně, která dokáže napáchat nemalé škody. Bohužel nic takového se nedá říct o Stínovém predátoru, jehož útok je o něco menší a v dobách, kdy jsem ještě neměl k dispozici srovnání jednotek podle úrovní, myslel jsem si, že je to nejslabší jednotka. Mantichora je podobně ničím nezajímavým slabším článkem a po ní následuje již z originální hry známá Zrůda bez tváře, která je sice na svou pověst docela slabou jednotkou, v obyčejném měřítku je ale průměrná. Největším překvapením byl asi Minotaurus, který má skvělou schopnost oplácet úder dříve, než vůbec nějaký přijde. Stínový drak je nakonec lehce nadprůměrný.

(Poznámka redakce: Názor na jednotky může být zkreslený povoláním hrdiny ;-))

Vedle pár nových objektů na mapě, artefaktů a nové frakce jsou asi nejdůležitějším přídavkem dvě nové kampaně. V první z nich se hráč důvěrně seznámí s temnými elfy, a především s hlavním hrdinou Realagem, kterého známe již z pátého dílu. Zápletka příběhu zde bohužel není zrovna originální a nápadně připomíná příběh z Heroes V – Tribes of the East – osvobození národa od svých utlačovatelů. Všechny čtyři mise jsou bohužel poměrně jednoduché a zkušenému hráči nedají moc zabrat. Jejich hraní ale určitě potěší a oči se zablýskají i u nového bosse Rozzuřeného Kirina, u něhož má hráč přednastavenou armádu, takže jeho sílu nemůže překonat počtem jednotek, jako tomu bylo u základní hry. Nebudu zbytečně spoilerovat, ale také si mi hodně líbil návrat jedné postavy z minulého dění.

Druhá kampaň se zaměřuje na bývalého velmi mocného nemrtvého bojovníka Veina. Tady můžeme vidět, že DLC Packy nejsou pouhými vsuvkami do děje, jelikož se zde objevují jak Crag Hack, tak hlavní postava Dance Macabre nekromant Sandro. Co se mi moc nezamlouvá, je fakt, že datadisk přinesl již třetí kampaň za Nekropoli, zatímco ostatní frakce, jak jsem nicméně již psal výše, mají, krom Tvrze, po jedné kampani. Já osobně bych se přikláněl k zaměření na novou Svatyni, jelikož za nemrtvé si můžeme, nepočítaje první díl Heroes, zahrát vždy. Každopádně, dobrodružství Veina se odehrává těsně před událostmi temných elfů, ačkoli to navazuje pouze na oko – skutečným problémem je infekce, která pomalu zabijí všechny nemrtvé. V této kampani mi docela chyběly animace, protože na nich tvůrci docela šetřili.

To jsou asi všechny body, které by se daly o novém datadisku napsat. Celkově žádné velké změny nepřináší, ale i tak svým obsahem upoutají na spousty hodin. Nová frakce Kobka je hodně zdařilá a obě kampaně jsou poměrně vydařené a zajímavé. Když se ale podíváme trochu do minulosti, zamrzí, že se datadisku nechopilo dnes již neexistující Black Hole, které slibovalo dva datadisky a v každém dva nové národy (včetně Fortress, které bylo bohužel jenom ve třetím díle a mě ve všech ostatních chybí nejvíc). Pokud vím, Ubisoft, pokud nebudou Odstíny temnoty nějak extrémně úspěšné, již další přídavek neplánuje, a to je hodně velká škoda, protože šestý díl má, alespoň podle mého, hodně nakročeno stát se nejlepším dílem Heroes. Jenom doufat…

Autor: StrYke

Copyright © 2005 - 2021 Heroes Centrum