Heroes 7
Heroes 6
Heroes 5
Heroes 4
Heroes 3
Heroes 2
Heroes 1
Dark Messiah
Fórum

Heroes Centrum - Česká centrála pro sérii HoMM

Heroes Centrum banner

Heroes VI >> Recenze

 

Letos oslavila série Might & Magic již 25. narozeniny. Po dlouhé době Ubisoft připravil pro všechny fanoušky podsérie M&M: Heroes již šesté pokračování této skvělé tahové strategie. Přestože se mělo i tohoto dílu stejně jako Heroes V ujmout ruské studio Nival, nakonec se tak nestalo a do jeho tvorby se pustili vývojáři z maďarského Black Hole Entertainment. Tým, jenž stál například za jedním z pokračování dalšího známého universa – Warhammer, učaroval Ubisoft svou vášní a talentem.

 

Vývojáři a zástupci Ubisoftu již od prvotního oznámení na německém Gamescomu v roce 2010 hlásali, že se Heroes VI bude ubírat po stopách svých nejúspěšnějších předchůdců, a to mnoha fanoušky stále obdivovaném Heroes III a také Heroes V.

 

Maďarský tým do hry přinesl několik nových prvků, z nichž některé způsobily mezi fanouškovskou komunitou opravdový poprask. Zejména zmenšení počtu surovin na pouhé čtyři (zlato, dřevo, rudu a dračí krystaly). Právě dračí krystaly nahrazují všechny dříve známé suroviny. Toto zjednodušení nelibě nesou mnozí z hráčů. Přestože jsem na tento fakt z počátku reagoval také poněkud skepticky, po odehrání několika map jsem si na to zvykl a nyní to beru spíše jako výhodu.

 

Se surovinami souvisí také rozdělení mapy na několik oblastí jako další nový prvek. Jednotlivé líhně a doly v dané oblasti jsou pod správou hradu, případně pevnosti. Pokud chcete obsadit nepříteli důl, jako v předchozích dílech, nelze tak učinit, pouhým obsazením hrdinů, ale je třeba obsadit právě ono centrum kontroly. Další možností je použití dovedností hrdiny, jako je Sabotáž dolu/Vyplenění dolu, ale ty umožňují jen dočasné vyřazení dolu.

 

Konec kochání se

Velká skupina hráčů si v pátém díle velmi užívala tzv. průlety městy. Nejen, že o ně v Heroes VI přišli, ale také se musí spokojit s novým městským oknem, které sice na obrázku města zohledňuje postavené budovy, nicméně systém výběru staveb k vybudování je velmi žalostný a zabere to pár her, než se člověk v něm začne orientovat a pozná, jestli ten křížek značí nedostatek surovin, nebo nemožnost stavby z jiného důvodu. Vývojáři vše obhajují tím, že se hráči nyní mohou více soustředit na hraní a boje samotné, což je pravda. Ale mnoho z nás to stavění opravdu bavilo.

 

Nicméně pozitivem zůstává, že se jednotlivé stavby odrážejí i na hradu přímo na mapě dobrodružství, poznáte tak, na jaké úrovni se zhruba nachází nepřátelský hrad, který se chystáte dobýt.

 

Další změnou v případě měst je možnost sdílení jednotek k najmutí napříč všemi hráčovými hrady. Odpadá tedy nutnost obíhat všechny své hrady pro najmutí všech dostupných jednotek. Nyní si je všechny nakoupíte v libovolném hradu podle postavených staveb. Nelze tedy v hradě s nevylepšenými gryfy najmout vylepšenou podobu této jednotky, přestože je v některém ze svých hradů máte k dispozici.

 

Hrdinové se po mapě mohou opět pohybovat bez jakékoliv jednotky. Stejně jako dříve i v šestém pokračování získávají za vyhrané souboje zkušenosti. Po dosažení určité hladiny hrdina postoupí na další úroveň, což znamená, že se mu zvýší statistiky u některého z primárních atributů (útok, obrana, síla kouzel, znalosti) a také dostane jeden bod schopností. Tento bod může použít na zpřístupnění jakékoliv z dostupných schopností, hráč tedy není již omezován na náhodný výběr, ale může si skutečně vybrat takovou schopnost, kterou chce. Systém schopností je ale velmi zmatený, je realizován jakousi formou dovednostních stromů, ty jsou rozděleny na spoustu druhů a najít vytouženou schopnost zabere leckdy několik minut.

 

Obsadí-li hráč město jiného národa, naskýtá se mu možnost město konvertovat na jeho vlastní národ. Je tak jen na něm, jestli chce kombinovat více ras, nebo raději bude budovat armádu složenou z příslušníků jednoho národa. Cena za tuto změnu záleží na budovách v městě postavených a je doprovázena animací přímo na mapě dobrodružství.

 

Mnoho hráčů předchozího dílu může překvapit, že již není samozřejmostí možnost rozmístění jednotek před začátkem souboje. Abyste tak mohli činit, je třeba si osvojit schopnost Taktika.

 

Systém reputace – slzy a krev

V Heroes VI byl také nově představen systém reputace. Hráči mají dva směry, kterými se mohou vydat. V průběhu hraní musí učinit mnoho důležitých rozhodnutí mezi dvěma „morálními cestami“: cestou dračích slz a cestou dračí krve. Není to rozhodnutí mezi dobrem a zlem, ale mezi dvěma rozporuplnými pohledy. Hrdinové krve jsou spíše útočnější, zatímco hrdinové slz se chovají defenzivně. Rozhodnutí, kterou cestou se vydáme, ovlivňují i pokročilá povolání, která jsou hrdinovi po dosažení určité úrovně krve/slz nabídnuta. Každý národ má hrdinu dvou povolání – válečník nebo kouzelník. Tato dvě povolání se dále větví na slzy a krev. Celkem existují pro každou rasu 4 povolání.

 

 

Kampaň

Pro milovníky příběhů z universa Might & Magic je připravena kampaň obsahující 20 hlavních misí, 2 úvodní prology a 2 epilogy. Hlavní náplň je rozdělena do 5 samostatných kampaní. V každé z nich se hraje za jedno z dětí vévody Slávy (více o jednotlivých postavách), který byl záhadně zavražděn svou dcerou Anastázií, která se však cítí nevinná. Každé z dětí představuje jednu z dostupných ras (lidé, démoni, nemrtví, skřeti a nagy). Jak to všechno dopadne, se dozvíte právě dohráním kampaně.

 

Přestože příběh zní poněkud primitivně, vývojáři si dali práci s velkým množstvím dialogů, které vás během hraní čekají. Textů je ve srovnání s předchozími díly opravdu hodně a většina z nich probíhá právě ve formě dialogů. Ty nejsou dělány formou animací, ale pouhého dialogového okna, ve kterém na levé a pravé straně vidíte právě rozprávějící.

 

Určitě bych ale vytkl zvláštní pořadí misí kampaní (viz skutečně správné pořadí na našem fóru), které je sice na jednu stranu pochopitelné, ale v podstatě nutí hráče, aby hráli po jedné misi od každé rasy, a ani to jim nezaručí správnou návaznost příběhu. Pokud se rozhodnete toto doporučení nenásledovat, nezbude vám nic jiného, než si vše dávat během hraní do souvislostí a nejspíše si celou kampaň zahrajete ještě jednou.

 

Další výtku bych měl určitě k nevyváženosti obtížnosti. Lehká obtížnost má od svého pojmenování dost daleko, často bývá snazší si mapu zahrát na normální obtížnost. Špatně na tom je hra také z hlediska nespočtu bugů, a to zejména nefunkční speciální schopnosti jednotek. Nicméně vývojáři pracují na velkém opravném patchi, který hru všech těchto neduhů snad již brzy odprostí.

 

Online hraní

Pro prvotní spuštění je třeba být připojen k internetu a mít vytvořen Uplay účet u Ubisoftu. Po přihlášení ke svému účtu jenom zadáte váš CD klíč a můžete hrát. Další připojení už k samotnému hraní singleplayeru není nezbytné. Nevýhodou tohoto systému ale je, že se navzájem nepřekrývají offline a online savy. Online savy jsou dostupné opravdu jen přes internet a nejsou ani na váš počítač ukládány.

 

Online režim nabízí tzv. Conflux, jak vývojáři rozhraní nazvali. Skrze něj můžete sbírat po čas hraní nejrůznější achievementy, získávat zkušenosti pro svou dynastii, vybírat si portrét svého hrdiny a další. Pro komunikaci s ostatními hráči můžete využívat buď zabudovaný chat (je zde i místnost pro české/slovenské hráče), případně přímo do hry integrovaný Skype.

 

Jste-li připojeni ke Confluxu, narazíte tak na mapách na jakousi levitující kouli, jež slouží jako vzkazník pro hráče, kteří jej navštíví. Můžete zde varovat ostatní před nebezpečím, které je čeká, případně se dozvědět nějaké zajímavé tipy, jak si hru usnadnit, nemůžete-li se hnout.

 

K sérii M&M: Heroes patří také možnost hraní více hráčů. Ta je v případě šestého pokračování v podstatě stejná jako u Heroes V. K dispozici je režim tzv. horkého křesla (jehož název Playman navzdory všem zvyklostem přeložil jako Hra na jednom počítači), v němž se více hráčů postupně střídá u jednoho počítače a bojuje buď proti sobě nebo proti počítači. Dále jsou k dispozici i poměrně zajímavé duely hrdinů, které byly poprvé představeny v pátém díle. Proti sobě vstanou dva hrdinové. Na rozdíl od dřívějška, ale nejsou k dispozici již přednastavení hrdinové, ale své reka si musíte vytvořit sami.

 

Klasikou v režimu více hráčů pak zůstává klasický multiplayer na mapách, které může hrát 2 a více hráčů, a to s ostatními přes Conflux. Vývojáři přepracovali i některé mapy z předchozích dílů jako například Broken Alliance (Zlomená aliance).

 

Závěr

Přes nějaké ty své neduhy je M&M: Heroes VI určitě důstojným nástupcem svých předchůdců. Bugy doprovází většinu her, a tak doufám, že i u této budou nejbližším patchem povětšinou opraveny a zároveň se už teď těším na připravované datadisky.

 

Hodnocení: 85/100

 
Copyright © 2005 - 2019 Heroes Centrum